poniedziałek, 4 marca 2019

Co się stanie, kiedy zginą dżdżownice?

Co będzie tematem zajęć przyrodniczych? W piątek spoglądając na maski dzieci szukały odpowiedzi.
Kiedy obejrzeli film: Dlaczego niektóre drzewa są puste w środku? i wysłuchali ciekawostek na temat życia toczącego się wewnątrz drzewa, największe zaskoczenie i zainteresowanie uczniów dotyczyło śluzowców. Zauważyli także, że film pokazywany był w dużym powiększeniu oraz że te organizmy muszą być bardzo małe.
Później narysowali przekrój drzewa i zaznaczyli jego mieszkańców, którzy przyczyniają się do redukcji drzewa. Próbowali odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ten proces jest potrzebny. Następnie podawali przykłady menu pokarmowego jeża. Zaprosiłam dzieci do wykonania masek zwierząt leśnych występujących w otoczeniu jeży. 
Następne zajęcia rozpoczęliśmy od poszukiwania zależności: kto kogo zjada i tworzenia sieci pokarmowej. Uczniowie odpowiadali na pytania quizu: Czy powinniśmy dokarmiać jeże? oraz rozmawialiśmy, co pomaga a co zatruwa zwierzęta w ich naturalnym środowisku. 
Po pokazie animacji przedstawiającej łańcuch pokarmowy i zależność zwierząt od producentów żywności wszyscy otrzymali  ilustracje różnych zwierząt i zadanie poszukania zależności zwierząt od pokarmu, którym się żywią. Wszystkie zespoły wytrwale pracowały i wykonały plakaty przedstawiające sieci pokarmowe. 
Na pytanie podsumowujące zajęcia: czy każde zwierzę i roślina są ważne? zgodnie zauważyli, że życie każdego zwierzęcia jest uzależnione od poprzednika. Brak jakiegoś elementu łańcucha pokarmowego powoduje śmierć następnego. 
Bardzo interesujący temat zdecydowanie wpłynął na dużą aktywność dzieci. Ich ciekawość i zaangażowanie w wykonanie zadania pobudziły nawet uczniów mało aktywnych. Niektórzy zauważyli, że musieli mocno zastanawiać się i rozwiązywać łamigłówki. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dot Day 2019

Sieci Intermetu