wtorek, 30 kwietnia 2019

Co to znaczy, że rośliny żyją?

Jak sprawić, by uczniowie sami zauważyli różnicę pomiędzy światem ożywionym a nieożywionym, a dodatkowo zrozumieli, że to też część otaczającej ich przyrody? Dzisiaj uczniowie otrzymali okazję do poeksperymentowania na własnej osobie i poszerzenia wiedzy o świecie. 

Lekcja pt. "Co to znaczy, że rośliny żyją?" w prosty i ciekawy sposób przybliżyła ich do tej tematyki.
Realizację tematu rozpoczęliśmy od poszukiwań organizmów żywych i martwych wokół terenu naszej szkoły. Uczniowie prowadzili poszukiwania i własne obserwacje zapisywali na małych kartkach.
Po powrocie do klasy próbowali odpowiedzieć na pytanie: czym jest przyroda i zakwalifikować swoje obserwacje wokół tego pojęcia. Każdy z nich narysował symbol przyrody i zapisał zaobserwowane rośliny, zwierzęta oraz kolegów i koleżanki. „Co zrobić z piaskiem, kamieniami, suchymi liśćmi i muszlą?”- odpowiedzi na to pytanie mieli poszukać po obejrzeniu filmu „Jak szybko rosną rośliny?”
Słuchając opowieści dr P. Klepackiego poznali wiele ważnych faktów na temat wzrostu drzew i ich zachowań. Ku mojemu zaskoczeniu wyłapali nawet takie ciekawostki, jak miękkość czy twardość poszczególnych gatunków drzew i związaną z tym faktem zależnością długowieczności czy krótkowieczności drzewa. Nadal jednak nie potrafili sami zakwalifikować znalezionych eksponatów nieżywych. Przeprowadzone ćwiczenie w klasie, podczas którego uczniowie oznaczali kolorami żywe i nieżywe elementy przyrody uzmysłowiło im, że wiatr, słońce, chmury, deszcze, piasek, muszle, kamienie, drewno to także część naturalnego środowiska tylko nieżywego. Zabawa przy muzyce: „Skąd wiem, że żyję?” zawierała pierwiastek zaskoczenia. 






Przydzielając role uczniom wybrałam znane im ssaki, ptaki, owady, płazy, rośliny oraz elementy przyrody nieożywionej: słońce, kamień, wiatr, chmurę. Zaciekawienie uczniów propozycją, co i jak będziemy robić w czasie zabawy, przemieniło się w zdumienie po pierwszym komunikacie: jem. „ Jak pokazać, że motyl je?” Zaskoczenie na twarzach przy następnym poleceniu ustąpiło miejsca zakłopotaniu: „Jak słońce, kamień czy chmura się rusza?” Okazało się, że każdy w tej zabawie pełni inna rolę i inaczej się zachowuje. Uczniowie szybko zauważyli, że ruch, oddychanie, wzrost i odczuwanie należy tylko do istot żywych. Po zabawie ruchowej z łatwością wymienili inne elementy przyrody nieożywionej i z radością zauważyli, że są nam bardzo potrzebne: „Bez słońca nie byłoby życia na Ziemi, brak wiatru czy deszczu spowodowałby niemożność rozprzestrzeniania się nasion i wzrostu roślin”. Organizacja zajęć podczas realizacji tego scenariusza ogromnie sprzyjała odkrywaniu w naturalny sposób praw rządzących przyrodą. Uczniowie czuli wielką radość i zadowolenie z własnego doświadczania i rozpoznawania czynności życiowych istot żywych. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dot Day 2019

Sieci Intermetu