sobota, 18 maja 2019

Czy samochody przeszkadzają zwierzętom?

W poniedziałek 6 maja br. zrealizowaliśmy zajęcia przyrodnicze pt. "Czy samochody przeszkadzają zwierzętom?"
Na początku zajęć uczniowie przypomnieli, co dowiedzieli się wcześniej na temat przyrody ożywionej i nieożywionej, czym się różnią od siebie te dwa rodzaje natury. Zachęciłam ich do odgadnięcia, co będzie tematem dzisiejszych zajęć podając temat lekcji: Człowiek i przyroda: pomaga czy przeszkadza? 






W trakcie słuchania odgłosów przyrody uczniowie zapisywali własne skojarzenia, następnie przypisywali im naturalne kolory i przygotowali wstęp do pracy plastycznej kolorując kartki papieru.
Następnie zapoznałam uczniów z ostatnią historią jeża Zoi dotyczącą spotkania z samochodem. To spotkanie było zaskakujące- tylko jedna dziewczynka skojarzyła potwora z samochodem. Uczniowie obejrzeli film: Jak samochody wpływają na środowisko? oraz reklamę z Michałem Dorocińskim z programu WWF. 


Największe zaskoczenie dzieci dotyczyło skali zanieczyszczenia powietrza ruchem samochodowym. Mieszkamy w środowisko wiejskim w Wielkopolsce i dzieci same nie dostrzegają jeszcze skali skażenia środowiska spalinami. Zauważyli jednakże, że zwierzęta w miastach nie mają możliwości przemieszczania się z jednego brzegu miasta na drugi. Przypomniało im się, że coraz częściej spotykają zabite jeże, lisy, borsuki na jezdni. Od niedawna w naszej miejscowości założony jest czujnik stanu jakości i poziomu zanieczyszczenia powietrza pyłami Airly. Jeden z chłopców zauważył, że jego mama codziennie sprawdza stan jakości powietrza. Dzieci stwierdziły, że w lasach często można spotkać wyrzucone śmieci. Były zaskoczone, jak bardzo ruch samochodowy wpływa na stan powietrza, osłabienie zdrowia ludzi i zwierząt.  
Co możemy zrobić, aby zmniejszyć ruch samochodowy? Pierwszą propozycją było, że wiosną i latem można jeździć rowerem do szkoły, pracy. Co możemy zrobić, aby zmniejszyć ruch samochodowy? Pierwszą propozycją było, że wiosną i latem można jeździć rowerem do szkoły, pracy. Dzieci zaproponowały, że możemy chodzić pieszo i wybudować mosty oraz tunele dla zwierząt. Chcą wielokrotnie używać torby i pudełka, wykorzystywać  różne opakowania do własnych celów. Zwracały uwagę na segregowanie śmieci, oszczędzanie wody i prądu. Następnie wykonały drugą część zadania związanego z obrazkiem. 
Realizowany scenariusz zajęć uzmysłowił uczniom, że od najmłodszych lat należy zmieniać przyzwyczajenia, zwracać baczną uwagę na działalność człowieka i walczyć o czystą planetę. Myślę, że w obliczu postępujących zmian klimatu związanych z efektem cieplarnianym, takie zajęcia powinny być systematycznie powtarzane. Świadomość uczniów, że mogą pomagać a nie niszczyć przyrodę to ważny czynnik dla zdrowia naszej planety. 

2 komentarze:

  1. Świetna lekcja dla dzieci :) Oby wyniosły z tego jak najwięcej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy :) Niestety jedna nie wystarczy, jednak dość często przypominamy o ograniczaniu we własnym zakresie ilości śmieci.

      Usuń

Dot Day 2019

Sieci Intermetu