niedziela, 19 maja 2019

Do czego zwierzęta wykorzystują ślinę?

W piątek zrealizowałam z uczniami ostatni ze scenariuszy w ramach projektu Przyroda z klasą pt. "Do czego zwierzęta wykorzystują ślinę?"
Na początku uczniowie przypomnieli sobie, o jakich zwierzętach rozmawialiśmy poprzednim razem. Zapowiedziałam, że podczas dzisiejszych zajęć wykonamy eksperymenty i sami sprawdzimy, dlaczego ludzie i zwierzęta podobnie reagują na jedzenie. Uczniowie zauważyli, że pies ślini się na widok jedzenia a także nam ludziom na wspomnienie czegoś smacznego leci ślinka. Następnie obejrzeli film: Do czego służy ślina? i wysłuchali ciekawostek na temat życia i zachowań przeżuwaczy.
 Największe zaskoczenie i zainteresowanie uczniów dotyczyło ilości śliny wytwarzanej przez krowy. Zdziwiła ich informacja, że strawienie pokarmu przez krowę zajmuje jej połowę dnia. Próbowali odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ten proces jest taki długi. Rozdałam dzieciom kostki cukru i poprosiłam, aby poczekały aż się same rozpuszczą w jamie ustnej. Proces rozpuszczania się cukru okazał się krótki. Na tej podstawie uczniowie stwierdzili, że w ślinie znajduje się coś, co rozpuszcza cukier. Co to jest? Wspólnie zapoznaliśmy się z prezentacją "Kiedy ludziom cieknie ślinka?" Uczniowie próbowali odnaleźć odpowiedzi na pytania: Czy wszystkie zwierzęta wytwarzają ślinę i do czego? Czy zwierzęta mogą żyć bez śliny? oraz rozmawialiśmy, którym zwierzętom ślina pomaga w ich naturalnym środowisku. Uczniowie próbowali połączyć zwierzęta rysunkiem symbolizującym zastosowanie śliny. Bez problemu rozpoznali lamę, komara, pająka. Nie znali odpowiedzi na pytanie, dlaczego w karcie jest wąż, jakieś robaki i ptak. Dopiero kolejne slajdy prezentacji i informacje wyjaśniły dzieciom rozwiązanie tej zagadki. 
Okazało się, że żaden z uczniów nie rozpoznaje żmii oraz nie wiedzą, dlaczego żmija ma jad. Eksperyment z mlekiem i odpowiednikiem "jadu żmii" nasunął im pomysły, co się dzieje ze zwierzętami i ludźmi w momencie ukąszenia przez węża. Bardzo szybki efekt ścięcia mleka pomógł zrozumieć, dlaczego broń żmii jest tak skuteczna oraz dlaczego ogromnie ważna jest jak najszybsza pomoc lekarska w razie ukąszenia człowieka przez żmiję.
Na koniec sprawdziliśmy, czy nasze odczucia są identyczne w przypadku suchego i mokrego języka. Cały zespół klasowy zgodnie potwierdził, że suche kakao jest niesmaczne, za to zwilżone smakuje jak czekolada. Na pytanie: Co w dzisiejszym spotkaniu z przyrodą zaskoczyło ich najbardziej odpowiedzi były różnorodne. Każdego z uczniów zadziwiło inne zwierzę: jednych moc śliny pająka wykorzystywanej do budowy sieci, innych ilość śliny wytwarzanej przez krowę, jeszcze innych pijawki, sposób produkcji miodu przez pszczoły.   
Podsumowując zajęcia zapytałam: czy każde zwierzę i roślina są ważne? Uczniowie zgodnie zauważyli, że życie każdego zwierzęcia jest uzależnione od innych. Brak jakiegoś elementu powoduje zaburzenie w przyrodzie. Bardzo interesujący temat zdecydowanie wpłynął na dużą aktywność dzieci. Ich ciekawość i zaangażowanie w wykonanie zadania dotyczyły każdego z uczniów. 


Następnego dnia w poniedziałek przypomnieliśmy sobie wszystkie spotkania, obejrzeliśmy materiał zdjęciowy i każdy wykonał ilustrację najciekawszego ich zdaniem zajęcia projektowego. Bardzo dziękujemy za inspirujące zajęcia, czekamy z niecierpliwością na kolejne działania w przyszłym roku szkolnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dot Day 2019

Sieci Intermetu