piątek, 13 marca 2020

Zbiorniki wodne

Życie w zbiorniku wodnym

Rozmawialiśmy o żywiole, którym jest woda. Dowiedzieliście się, że jest nam bardzo potrzebna, a jej brak skutkuje suszą. Z drugiej strony jej nadmiar również zagraża ludziom, zwierzętom i roślinom. W drugiej klasie poznaliście drogę rzeki: od źródła do morza i sami skonstruowaliście piękne makiety.

Dzisiaj:
  1. dowiesz się, jakie właściwości ma woda,
  2.  poznasz rodzaje wód na świecie,
  3. wykonasz doświadczenia z wodą,
  4. ulepisz wodny świat. 
Zaczynamy :)
Zapisz w zeszycie OK temat "Co się dzieje z wodą?", a następnie zastanów się, o czym będzie ta lekcja. Zapisz swoje pomysły w narysowanej chmurce:

  1. Przeczytaj opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby zatytułowane "Wodna karuzela" i dowiedz się, jakie przygody spotkały kropelkę wody?  (Aby przeczytać opowiadanie kliknij w tytuł, a następnie w zieloną chmurkę w lewym górnym rogu. Po otwarciu się zielonej zakładki wybierz samochód- temat 97. Woda  w kranie. Opowiadanie znajduje się na drugiej stronie) 
  2. Samodzielnie ułóż i zapisz w zeszycie jej przygody w formie planu wydarzeń. 
  3. Policz, ile razy zmieniła swój stan kropla rosy i dokończ zdanie:                                              Kropla rosy zmieniła się najpierw w ............ ............ i stała się częścią ............, by w postaci ................ spaść na .............. i dotrzeć do .................   .......................... Trafiła do  ................ ............... i popłynęła  ..................... do mieszkańców domu na wzgórzu.  Kilka godzin spędziła w .................... .................... i ponownie wróciła do rzeki. Nie pozostała w niej na długo, bowiem ogrzana słonecznymi promieniami zamieniona w ........ uniosła się wysoko.
  4. Obejrzyj film "Krążenie wody w przyrodzie" (kliknij w link.)
  5. Obejrzyj film "Na co wypływa oliwa?" (Film jest kolejna strona po opowiadaniu o przygodach kropelki)  a następnie wykonaj doświadczenia: 
  • do 1/2 szklanki nalej wody i dodaj łyżkę oliwy, zamieszaj; do 1/2 szklanki wody dodaj łyżeczkę miodu lub płynu do mycia. 
  • jeżeli masz ochotę na więcej eksperymentów, to sprawdź , jak zachowuje się zmieszana woda z mąką ziemniaczaną, gęstym sokiem, atramentem. Pamiętaj o zabezpieczeniu stołu! 
6. Zapisz swoje obserwacje, wnioski oraz odpowiedzi na Karcie obserwacji. Zdjęcie wykonanego zadania Woda i jej właściwości umieść na padlecie Rezultaty naszych działań

Przypomnieliście już sobie, jak ze stanu ciekłego woda przechodzi w stan gazowy i ponownie zamienia się w wodę. Czas, by przypomnieć sobie drogę kropli wody od źródła do morza a także poznać rodzaje wód na świecie.

  1. Obejrzyj materiał interaktywny pt. Od źródła rzeki do jej ujścia (Po otwarciu się e-podręcznika wybierz zieloną chmurkę w lewym, górnym rogu a następnie wybierz konewkę i kostkę do gry)
  2. Wykonaj kolejne zadania, aby znaleźć odpowiedź na pytania: ( przełączaj się pomiędzy stronami podręcznika za pomocą niebieskich strzałek umieszczonych na bokach strony)

  • Które zbiorniki wody występujące na Ziemi zaliczamy do wód słonych, a które do słodkich?
  • Jakich rodzajów zbiorników wodnych jest więcej: słonych czy słodkich?
  • Które wody płyną, a które stoją?
Zapisz notatkę w zeszycie, udzielając odpowiedzi na pytania. Możesz ją narysować wg własnego pomysłu.
    Przeczytaj i wyszukaj w podręczniku do edukacji matematyczno-przyrodniczej na stronie 9 oraz na stronach 12 i 13 ciekawostek o życiu w zbiorniku wodnym, jakim jest rzeka i jezioro lub staw. 
    Jeżeli masz ochotę, to obejrzyj Spływ kajakowy rzeką Wełną

     Wełna

    Zadanie techniczne
    1. Wykonaj makietę środowiska wodnego z jego mieszkańcami. Uruchom wodze wyobraźni i wykorzystaj to, co masz w domu. Możesz zbudować rzekę lub staw z klocków Lego lub innych, wykorzystać surowce wtórne (folie, materiał) lub ulepić środowisko z masy zrobionej domowym sposobem. Włącz do zabawy mamę, tatę, siostrę, brata, babcię, dziadka :)
    2. W makiecie powinny znaleźć się: 
    • ulepione zwierzęta wodne: co najmniej 3 ryby, 3 ptaki, płazy, ssaki
    • wykonaj podpisy i oznacz zwierzęta i rośliny

    Przepis na wykonanie domowej ciastoliny zamieszczam poniżej.
    Jak wykonać domowym sposobem  ciastolinę?

    Woda ma jednak niesamowite właściwości! Można na przykład po niej tańczyć. Chcesz spróbować?
    Potrzebujesz:

    1. spinacze biurowe, kombinerki lub silne palce taty,
    2. papier, kredki, nożyczki, taśma klejąca, naczynie na wodę.

    Czas wykonania: od 5 do 10 minut
    Miejsce zabawy: w pomieszczeniu lub na zewnątrz.


    Mam dla was jeszcze jedną propozycję: chcesz się dowiedzieć, skąd wzięła się na Ziemi woda?
    Obejrzyj film:

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Dot Day 2019

    Sieci Intermetu