Życie w zbiorniku wodnym
Rozmawialiśmy o żywiole, którym jest woda. Dowiedzieliście się, że jest nam bardzo potrzebna, a jej brak skutkuje suszą. Z drugiej strony jej nadmiar również zagraża ludziom, zwierzętom i roślinom. W drugiej klasie poznaliście drogę rzeki: od źródła do morza i sami skonstruowaliście piękne makiety.
Dzisiaj:
- dowiesz się, jakie właściwości ma woda,
- poznasz rodzaje wód na świecie,
- wykonasz doświadczenia z wodą,
- ulepisz wodny świat.
Zapisz w zeszycie OK temat "Co się dzieje z wodą?", a następnie zastanów się, o czym będzie ta lekcja. Zapisz swoje pomysły w narysowanej chmurce:
- Przeczytaj opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby zatytułowane "Wodna karuzela" i dowiedz się, jakie przygody spotkały kropelkę wody? (Aby przeczytać opowiadanie kliknij w tytuł, a następnie w zieloną chmurkę w lewym górnym rogu. Po otwarciu się zielonej zakładki wybierz samochód- temat 97. Woda w kranie. Opowiadanie znajduje się na drugiej stronie)
- Samodzielnie ułóż i zapisz w zeszycie jej przygody w formie planu wydarzeń.
- Policz, ile razy zmieniła swój stan kropla rosy i dokończ zdanie: Kropla rosy zmieniła się najpierw w ............ ............ i stała się częścią ............, by w postaci ................ spaść na .............. i dotrzeć do ................. .......................... Trafiła do ................ ............... i popłynęła ..................... do mieszkańców domu na wzgórzu. Kilka godzin spędziła w .................... .................... i ponownie wróciła do rzeki. Nie pozostała w niej na długo, bowiem ogrzana słonecznymi promieniami zamieniona w ........ uniosła się wysoko.
- Obejrzyj film "Krążenie wody w przyrodzie" (kliknij w link.)
- Obejrzyj film "Na co wypływa oliwa?" (Film jest kolejna strona po opowiadaniu o przygodach kropelki) a następnie wykonaj doświadczenia:
- do 1/2 szklanki nalej wody i dodaj łyżkę oliwy, zamieszaj; do 1/2 szklanki wody dodaj łyżeczkę miodu lub płynu do mycia.
- jeżeli masz ochotę na więcej eksperymentów, to sprawdź , jak zachowuje się zmieszana woda z mąką ziemniaczaną, gęstym sokiem, atramentem. Pamiętaj o zabezpieczeniu stołu!
Przypomnieliście już sobie, jak ze stanu ciekłego woda przechodzi w stan gazowy i ponownie zamienia się w wodę. Czas, by przypomnieć sobie drogę kropli wody od źródła do morza a także poznać rodzaje wód na świecie.
- Obejrzyj materiał interaktywny pt. Od źródła rzeki do jej ujścia (Po otwarciu się e-podręcznika wybierz zieloną chmurkę w lewym, górnym rogu a następnie wybierz konewkę i kostkę do gry)
- Wykonaj kolejne zadania, aby znaleźć odpowiedź na pytania: ( przełączaj się pomiędzy stronami podręcznika za pomocą niebieskich strzałek umieszczonych na bokach strony)
- Które zbiorniki wody występujące na Ziemi zaliczamy do wód słonych, a które do słodkich?
- Jakich rodzajów zbiorników wodnych jest więcej: słonych czy słodkich?
- Które wody płyną, a które stoją?
Przeczytaj i wyszukaj w podręczniku do edukacji matematyczno-przyrodniczej na stronie 9 oraz na stronach 12 i 13 ciekawostek o życiu w zbiorniku wodnym, jakim jest rzeka i jezioro lub staw.
Zadanie techniczne
- Wykonaj makietę środowiska wodnego z jego mieszkańcami. Uruchom wodze wyobraźni i wykorzystaj to, co masz w domu. Możesz zbudować rzekę lub staw z klocków Lego lub innych, wykorzystać surowce wtórne (folie, materiał) lub ulepić środowisko z masy zrobionej domowym sposobem. Włącz do zabawy mamę, tatę, siostrę, brata, babcię, dziadka :)
- W makiecie powinny znaleźć się:
- ulepione zwierzęta wodne: co najmniej 3 ryby, 3 ptaki, płazy, ssaki
- wykonaj podpisy i oznacz zwierzęta i rośliny
Przepis na wykonanie domowej ciastoliny zamieszczam poniżej.
Jak wykonać domowym sposobem ciastolinę?
Woda ma jednak niesamowite właściwości! Można na przykład po niej tańczyć. Chcesz spróbować?
Potrzebujesz:
Czas wykonania: od 5 do 10 minut
Miejsce zabawy: w pomieszczeniu lub na zewnątrz.
Woda ma jednak niesamowite właściwości! Można na przykład po niej tańczyć. Chcesz spróbować?
Potrzebujesz:
- spinacze biurowe, kombinerki lub silne palce taty,
- papier, kredki, nożyczki, taśma klejąca, naczynie na wodę.
Czas wykonania: od 5 do 10 minut
Miejsce zabawy: w pomieszczeniu lub na zewnątrz.
Mam dla was jeszcze jedną propozycję: chcesz się dowiedzieć, skąd wzięła się na Ziemi woda?
Obejrzyj film:
Obejrzyj film:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz