wtorek, 28 kwietnia 2020

Co w trawie piszczy, a co skrzypi?

Zapraszam Was do ... ??? Jeżeli chcecie się dowiedzieć, czym będziemy się zajmować, odczytajcie zdania:
Podróżekształcą.Wdzieńodjazduniezaczynasieprzygotowańdopodróży.Inajdalszapodróżzaczynasięodpierwszegokroku.



Przepisz zdania do zeszytu OK i zastanów się: O czym będzie ta lekcja?
Zapisz swoje przewidywania i  propozycje do zeszytu.

Zapisz w zeszycie OK temat: Obserwuję i  zauważam.

Cel: obserwuję, analizuję i wyciągam  wnioski z obserwacji

NACoBeZu:
  1. rozumiem, co znaczą pojęcia: siewka, bulwa, 
  2. wyjaśniam, w jaki sposób rozwijają się rośliny,
  3. uzupełniam dane w tabeli na podstawie obserwacji,
  4. wyjaśniam, w jaki sposób sadzi się las.
Zaczynamy :)
Czy lubicie podróżować? Co jest potrzebne, żeby móc podróżować? 
Czy myślicie, że rośliny mogą podróżować? Czy rośliny się poruszają?



 
  1. Otwórzcie oczy i uszy, posłuchajcie, o czym świat flory, czyli świat roślin, chce nam opowiedzieć? 
  2. Zapoznaj się z kalendarzem życia roślin i zastanów, które części roślin poruszają się w określonych porach roku i co może wtedy dziać się w ich najbliższym otoczeniu. 


Swój pomysł zapisz lub narysuj w formie notatki. Zastosuj kolory: zielony - wiosna, żółty - lato,  brązowy - jesień, niebieski - zima.

Wiele roślin wytwarza kwiaty o bardzo różnej formie, zapachu i kolorze, które mogą być zapylane przez wiatr, wodę lub zwierzęta. W przypadku roślin kwiatowych, w wyniku zapylenia, powstają nasiona. Umożliwiają one roślinom rozród i przetrwanie w niesprzyjających warunkach. W łupinie nasiennej, jak w zamkniętej kapsule, znajduje się zarodek wraz z przeznaczonymi dla niego zapasami. Gdy nasiono znajdzie się w glebie, przy odpowiedniej wilgotności i temperaturze, kiełkuje. Rozwija się z niego nowy osobnik. Są też rośliny, które zamiast nasion wytwarzają zarodniki. Paprocie i mchy wykorzystują je w bardzo podobny sposób jak inne rośliny nasiona.

3. Jak rozwija się roślina? Wyobraź sobie,że możesz wcielić się w rolę roślin w poszczególnych porach roku. Twoje części ciała mogą reprezentować poszczególne części rośliny (korzenie - nogi, pień/łodyga - tułów, gałęzie - ręce, liście - palce). Co pozostało?



4. Kwiaty w polskich ogrodach. Czy potrafisz rozpoznać kwiaty spotykane w kwietniu w naszych ogrodach? Wypisz rozpoznane przez ciebie nazwy wiosennych kwiatów do zeszytu.



5. Nie wszystkie rośliny rozmnażają się w ten sam sposób. Przeczytaj tekst w podręczniku mat. -przyr. na str.32, wklej do zeszytu obrazek lub narysuj sam i odpowiedz na pytania:



6. Młody las- wywiad z leśniczym
Zanim wysiejemy nasiona na szkółce leśnej i wyrosną z nich drzewa przechodzą przez kolejne etapy przygotowań. Posłuchaj, w jaki sposób leśnicy zakładają i prowadza hodowlę lasu:


7. Ułóż kolejno ilustracje i dopasuj do nich odpowiednie podpisy: Co przedstawiają?




8. Co nowego dowiedziałeś/ dowiedziałaś się z otaczającego nas świata  przyrody? Co najbardziej Cię zaskoczyło? Co się Tobie spodobało? Swoją refleksję zapisz w Lino/ Flora TUTAJ

9. Załóż dziennik obserwacji rozwoju Twoich roślin z naszego wyzwania przyrodniczego Zazieleniamy Ziemię . Zapisuj w nim datę obserwacji oraz kolejne etapy rozwoju Twoich roślin. Zdjęcie swoich obserwacji z dnia dzisiejszego a następnie za tydzień dodaj tez do Lino/Flora

Drugie zadanie na dziś to Wiosenny image


Dla chętnych

Ciekawostka: Jaka jest różnica między cebulą a bulwą?
Cebula jest to pęd podziemny składający się z krótkiej łodygi i osadzonych na niej warstwowo soczystych łusek. Łuski mogą do siebie ciasno przylegać, jak np. u cebuli jadalnej, tulipanów lub narcyzów. Każda cebula ma tylko rozwijający się pęd nadziemny zakończony kwiatem.
Bulwy nigdy nie są podzielone na łuski, tworzą jedną całość. Mają na ogół kilka pąków.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dot Day 2019

Sieci Intermetu