Czwartek z matematyką
Obliczaliście obwody figur. Zauważyliście, że jest to bardzo potrzebna umiejętność życiowa, przydaje się, kiedy chcemy kupić ogrodzenie lub działkę budowlaną.
By Leonardo da Vinci - Leonardo Da Vinci -
This image is the work of Luc Viatour
Do czego umiejętność obliczania obwodów wykorzystuje malarz?
Zapisz w zeszycie OK temat lekcji: Obliczam długości obwodów.
Cel: wykorzystuję umiejętności matematyczne w sytuacji życiowej
Na Co Be Zu:
- odczytuję informacje o człowieku,
- obliczam długości na podstawie pomiarów,
- obliczam długości boków na podstawie długości obwodu,
- rysuję figury geometryczne o podanych obwodach.
- Leonardo Da Vinci w szkicu człowieka witruwiańskiego pokazał, że sztuka i edukacja łączą się w jedno. Dzięki intensywnej obserwacji i badaniu ludzkiego ciała uświadomił sobie, że ma on określone proporcje i wpasowuje się w okrąg z pępkiem pośrodku.
- Sprawdź tę teorię samodzielnie, mierząc i rejestrując swoje wyniki. Przyjrzyj się, co zauważył i zbadał Leonardo da Vinci:
- w jakie dwie figury wpisał figurę mężczyzny?
- jaką właściwość ludzkiego ciała zbadał Leonardo da Vinci?
Wszyscy ludzie zbudowani są wg precyzyjnych podziałów i proporcji:
- twarz stanowi 1/10 tzn. 1 z 10 części całkowitego wzrostu
- stopa stanowi 1/6 tzn. 1 z 6 części całego wzrostu a także równa się odległości między nadgarstkiem a łokciem
- wzrost jest równy szerokości rozłożonych ramion.
- złoty podział: łokieć znajduje się na samym środku pomiędzy ramieniem a długością palców ręki
3. Zabierz miarę- poproś rodziców o miarę krawiecką lub inna rozwijaną miarę - poproś kogoś o pomoc przy pomiarach. Zmierz swoja twarz, stopę i wzrost.
4. Zapisz swoje pomiary i sprawdź te zależności. Wykonaj obliczenia wg wzoru:
- Twój wzrost w cm podzielić przez 10
- zmierz długość Twojej twarzy od czoła do brody
- sprawdź czy 1/10 wzrostu i długość twarzy są sobie równe
- Twój wzrost w cm podzielić przez 6
- zmierz długość Twojej stopy
- sprawdź czy 1/6 Twojego wzrostu jest taka sama długa jest Twoja stopa
5. Przeczytaj zadania o latawcu -ćwiczenia mat.-przyr. str. 54 i oblicz długości boków latawca zad. 1 oraz obwód długości drugiego latawca w zad. 2.
- Pamiętaj o wykonywaniu rysunków pomocniczych!
- zapisuj dane długości boków na swoich rysunkach pomocniczych
Leonardo da Vinci pokazał, ze malarstwo jest ściśle połączone z matematyką, a dokładnie z proporcjami.
Co powinniśmy zapamiętać z takiej lekcji? Z jakimi obliczeniami masz trudności? Co jest dla Ciebie łatwe? Refleksje umieść w Lino/ Samoocena TUTAJ
Dla chętnych:
Dla chętnych:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz