Ugier, ochra, ultramaryna te tajemnicze nazwy to nazwy kolorów. Niezliczona ilość barw otacza nas na każdym kroku. Czy wiecie, jakie znaczenie mają kolory w malarstwie?
Dzisiaj wypowiecie się na temat natury przedstawionej na obrazach.
Jakie znaczenie mają kolory, jakie niosą przesłanie?
Dlaczego malarstwo jest dla nas wartością?
Zapisz w zeszycie OK temat: Bliżej sztuki - malarstwo
Cel: poznaję ciekawostki na temat kolorów oraz historii kolorowych obrazów
NaCoBeZu:
- wypowiadam się na temat oglądanych obrazów- jak wyglądają, co wyrażają?
- naśladuję barwy z natury mieszając kolory, wiem, na czym polega mieszanie się kolorów,
- wykonuję własny obraz i nadaję mu tytuł.
Zaczynamy :)
2. Jak myślisz, od kiedy zaczęto używać kolorów w sztuce?
Natomiast wiek XIX przyniósł najwięcej eksperymentów z kolorem w sztuce. Wtedy zaczęto produkować farby na skalę przemysłową - wcześniej barwy uzyskiwano z surowców naturalnych, spoiwem barw było najpierw białko kurze, a od połowy XV wieku, olej lniany. Wiek XIX to także czas odkryć optycznych, z których chętnie korzystali impresjoniści. Za swój nadrzędny cel postawili obserwację tego, jak światło wpływa na kolory. Dla impresjonistów ten sam przedmiot ma inną barwę w zależności od oświetlenia. Stosowali technikę dywizjonizmu – nie mieszali barw na palecie, lecz kładli na płótnie obrazowym plamy czystych kolorów, które optycznie mieszały się w oku.
10. Napisz refleksję na temat dzisiejszej lekcji: Co Cię zainteresowało w tym temacie?
Dlaczego malarstwo jest wartościowe? i umieść ją w Lino/Sztuka TUTAJ
Jutro na języku polskim opiszesz swój obraz. Ze wszystkich obrazów utworzę galerię Waszych prac i umieszczę je w projekcie przyrodniczym, dlatego proszę o duże wyraźne zdjęcie opcja LARGE (na zdjęciu tylko Twój obraz) Zdjęcie Twojego obrazu zamieść na Lino/ Sztuka 2 TUTAJ
Lekcję zrealizowano w oparciu o materiały zamieszczone w projekcie Mali detektywi Fundacji Uniwersytet Dzieci
- Czy wiesz, jakie znaczenie mają kolory? Obejrzyj film z udziałem Pani Olgi Orzeł-Kopeć, nagrany w BWA Galerii Sztuki w Olsztynie i poszukaj odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego artyści malują obrazy?
- Co to jest paleta i do czego służy?
- Jakie znaczenie w malarstwie mają kolory?
- Co mogą oznaczać kolory, o których była mowa w filmie, np. czerwony, biały, czarny, itd.?
2. Jak myślisz, od kiedy zaczęto używać kolorów w sztuce?
W renesansie najbardziej zwracano uwagę na jego harmonijne użycie oraz wszelkie efekty światłocieniowe.
Natomiast wiek XIX przyniósł najwięcej eksperymentów z kolorem w sztuce. Wtedy zaczęto produkować farby na skalę przemysłową - wcześniej barwy uzyskiwano z surowców naturalnych, spoiwem barw było najpierw białko kurze, a od połowy XV wieku, olej lniany. Wiek XIX to także czas odkryć optycznych, z których chętnie korzystali impresjoniści. Za swój nadrzędny cel postawili obserwację tego, jak światło wpływa na kolory. Dla impresjonistów ten sam przedmiot ma inną barwę w zależności od oświetlenia. Stosowali technikę dywizjonizmu – nie mieszali barw na palecie, lecz kładli na płótnie obrazowym plamy czystych kolorów, które optycznie mieszały się w oku.
3. Poznaj najsłynniejszych malarzy świata i ich najbardziej rozpoznawalne dzieła:
4. Czy kolory można ze sobą mieszać? Czy są kolory, których nie uzyskamy przez zmieszanie innych?
Są trzy barwy, których nie można uzyskać poprzez mieszanie innych - czy wiesz jakie? Wskaże farby w tych kolorach. Skoro mamy 3 barwy podstawowe, to jak malarz może uzyskać kolor np. pomarańczowy lub zielony? Zabierz do ręki kredki świecowe lub pastele i spróbuj uzyskać podane kolory.
Barwy uzyskane z mieszania kolorów podstawowych nazywamy pochodnymi.
9. Przygotuj farby, pędzle, patyczki do uszu.
Są trzy barwy, których nie można uzyskać poprzez mieszanie innych - czy wiesz jakie? Wskaże farby w tych kolorach. Skoro mamy 3 barwy podstawowe, to jak malarz może uzyskać kolor np. pomarańczowy lub zielony? Zabierz do ręki kredki świecowe lub pastele i spróbuj uzyskać podane kolory.
Barwy uzyskane z mieszania kolorów podstawowych nazywamy pochodnymi.
5. Z czym się kojarzą kolory: żółty, pomarańczowy, czerwony? Czy można powiedzieć, że są to barwy ciepłe? Z czym się kojarzą kolory: niebieski, zielony, fioletowy? Czy można powiedzieć, że są to barwy zimne?
6. Przyjrzyj się fotografiom i rozdziel obrazy wg ciepłych i zimnych. Których kolorów użyjesz w obrazie najwięcej, jeśli chciałbyś/ chciałabyś wyrazić coś radosnego?
A których, jeśli chcesz wyrazić coś spokojnego lub smutnego?
7. Czy jest na tym obrazie kolor zielony? Ile różnych jego odcieni widzisz?
Tych odcieni może być znaczenie więcej. Podobnie jest z innymi kolorami - a zatem nie jesteśmy w stanie zliczyć, ile tak naprawdę jest kolorów.
8. Zapraszam cię teraz do quizu dotyczącego nazw kolorów:
Możesz także na czystych kartkach (brudnopisach) spróbować tak wymieszać kolory ze swoich zestawów farb, by otrzymać którąś z omawianych barw.
9. Przygotuj farby, pędzle, patyczki do uszu.
- Wybierz wiosenne zdjęcie, które Ci się podoba i postaraj się odtworzyć obraz ze zdjęć wykorzystując te same lub podobne kolory. Postaraj się tak wymieszać kolory, którymi dysponujesz, aby powstały zupełnie nowe barwy
- obejrzyj video, jak krok po kroku malować obraz:
- przygotuj tło i poczekaj, aż wyschnie
- cienkim pędzelkiem i patyczkami do uszu namaluj szczegóły obrazu przedstawiające rośliny i zwierzęta
10. Napisz refleksję na temat dzisiejszej lekcji: Co Cię zainteresowało w tym temacie?
Dlaczego malarstwo jest wartościowe? i umieść ją w Lino/Sztuka TUTAJ
Jutro na języku polskim opiszesz swój obraz. Ze wszystkich obrazów utworzę galerię Waszych prac i umieszczę je w projekcie przyrodniczym, dlatego proszę o duże wyraźne zdjęcie opcja LARGE (na zdjęciu tylko Twój obraz) Zdjęcie Twojego obrazu zamieść na Lino/ Sztuka 2 TUTAJ
Lekcję zrealizowano w oparciu o materiały zamieszczone w projekcie Mali detektywi Fundacji Uniwersytet Dzieci
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz