Dzisiaj poznacie jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku- Witolda Lutosławskiego oraz porównacie pracę poety i kompozytora. Opiszecie najlepszy Waszym zdaniem obraz kolegi lub koleżanki.
Zapisz w zeszycie OK temat: Bliżej sztuki - muzyka
Cel: dowiaduję się, w jaki sposób kompozytor tworzy muzykę
NaCoBeZu:
- odpowiadam na pytania do przeczytanego tekstu,
- wyszukuję w słowniku języka polskiego słowa związane ze sztuką i kulturą,
- opisuję obraz kolegi lub koleżanki ,
- wykorzystuję przymiotniki potrzebne do zredagowania opisu.
Zaczynamy :)
3. Przeczytaj tekst informacyjny w podręczniku pol. -społ. na str. 46-47. Dowiedz się:
5. Posłuchaj fragmentu muzyki W. Lutosławskiego i odpowiedz na pytania dotyczące jego muzyki - ćwiczenia pol. -społ. nr 4 str. 8
6. Wybierz obraz namalowany przez kogoś z klasy, który najbardziej Ci się podoba. TUTAJ
7. Wyobraź sobie, że przez telefon opowiadasz babci lub cioci o tym co widzisz, w taki sposób, aby mogła sobie ten obraz wyobrazić. Dopisz słowa pasujące do obrazu na temat:
Pamiętaj o wyodrębnieniu części opisu:
W przyszłym tygodniu swój opis napiszesz obok obrazu we wspólnej internetowej książeczce.
Dla chętnych:
Rozwiąż krzyżówkę:
Jak wygląda filharmonia?
- Odczytaj wyrazy związane ze sztuką i kulturą. Czy wiesz, jakie mają znaczenie? inspiracja, inspirować, kultura, twórca, wernisaż, warsztat twórczy, wystrój, artysta, talent, rzemiosło, profesjonalizm, widowisko, folklor?
- Znaczenie tych słów znajdziesz w Słowniku Języka Polskiego TUTAJ Spróbuj odszukać znaczenie niektórych słów:
- Kim był Witold Lutosławski?
- Na jakim instrumencie grał?
- Kto udzielał mu nauki gry na fortepianie?
- Jak nazywał się poeta, z którym w współpracował kompozytor?
5. Posłuchaj fragmentu muzyki W. Lutosławskiego i odpowiedz na pytania dotyczące jego muzyki - ćwiczenia pol. -społ. nr 4 str. 8
6. Wybierz obraz namalowany przez kogoś z klasy, który najbardziej Ci się podoba. TUTAJ
7. Wyobraź sobie, że przez telefon opowiadasz babci lub cioci o tym co widzisz, w taki sposób, aby mogła sobie ten obraz wyobrazić. Dopisz słowa pasujące do obrazu na temat:
- barw, odcieni
- kształtów, układu
- tła
- sposobu wykonania
- wrażenia, jakie wywołuje u Ciebie, co czujesz?
- Wykorzystaj do swojego opisu rzeczowniki: deseń, układ, powierzchnia, barwy, kolory, odcienie, temat, klimat,
- Wykorzystaj do swojego opisu przymiotniki: plastyczny, obrazowy, podniebny, znakomity, wyjątkowy, wspaniały, pusty, niekształtny, doskonały, jaskrawy, smutny, jasny, pastelowy, estetyczny, czarujący, delikatny, kwiecisty, malowniczy, tęczowy, barwny, efektowny, atrakcyjny, jak z bajki, wielobarwny, wielokolorowy, żywy, przyciągający oko.
- Zastosuj zwroty: z przodu, w centrum obrazu, po lewej stronie, po prawej stronie, u góry, na dole, malarz przedstawił, umieścił, pokazał,
Pamiętaj o wyodrębnieniu części opisu:
- wstępie: kto jest autorem obrazu, jakim sposobem go wykonał?
- rozwinięciu: co przedstawia, co znajduje się w jego punkcie centralnym, po bokach, na pierwszym planie, z tyłu, jakich barw użył malujący, jak wykonał tło?
- zakończeniu: dlaczego Ci się podoba, co czujesz?
W przyszłym tygodniu swój opis napiszesz obok obrazu we wspólnej internetowej książeczce.
Dla chętnych:
Rozwiąż krzyżówkę:
Jak wygląda filharmonia?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz