czwartek, 21 maja 2020

Muzyka obrazami pisana

Dzisiaj poznacie jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku- Witolda Lutosławskiego oraz porównacie pracę poety i kompozytora. Opiszecie najlepszy Waszym zdaniem obraz kolegi lub koleżanki.


Dlaczego Witold Lutosławski jest uważany za jednego 
z najwybitniejszych polskich kompozytorów?


Zapisz w zeszycie OK temat: Bliżej sztuki - muzyka

Cel: dowiaduję się, w jaki sposób kompozytor tworzy muzykę

NaCoBeZu:
  1. odpowiadam na pytania do przeczytanego tekstu,
  2. wyszukuję w słowniku języka polskiego słowa związane ze sztuką i kulturą,
  3. opisuję obraz kolegi lub koleżanki ,
  4. wykorzystuję przymiotniki potrzebne do zredagowania opisu.
Zaczynamy :)

  1. Odczytaj wyrazy związane ze sztuką i kulturą. Czy wiesz, jakie mają znaczenie? inspiracja, inspirować, kultura, twórca, wernisaż, warsztat twórczy, wystrój, artysta, talent, rzemiosło, profesjonalizm, widowisko, folklor?
  2. Znaczenie tych słów znajdziesz w Słowniku Języka Polskiego TUTAJ  Spróbuj odszukać znaczenie niektórych słów:


 3. Przeczytaj tekst informacyjny w podręczniku pol. -społ. na str. 46-47. Dowiedz się:
  • Kim był Witold Lutosławski?
  • Na jakim instrumencie grał?
  • Kto udzielał mu nauki gry na fortepianie?
  • Jak nazywał się poeta, z którym w współpracował kompozytor?
  4. Zaznacz informacje prawdziwe i fałszywe



 5. Posłuchaj fragmentu muzyki W. Lutosławskiego i odpowiedz na pytania dotyczące jego muzyki - ćwiczenia pol. -społ. nr 4 str. 8


6. Wybierz obraz namalowany przez kogoś z klasy, który najbardziej Ci się podoba. TUTAJ
7. Wyobraź sobie, że przez telefon opowiadasz babci lub cioci o tym co widzisz, w taki sposób, aby mogła sobie ten obraz wyobrazić. Dopisz słowa pasujące do obrazu na temat:

  • barw, odcieni
  • kształtów, układu
  • tła
  • sposobu wykonania
  • wrażenia, jakie wywołuje u Ciebie, co czujesz?
 8. Opisz w co najmniej 6 zdaniach wybrany obraz:

  • Wykorzystaj do swojego opisu rzeczowniki: deseń, układ, powierzchnia, barwy, kolory, odcienie, temat, klimat, 
  • Wykorzystaj do swojego opisu przymiotniki: plastyczny, obrazowy, podniebny, znakomity, wyjątkowy, wspaniały, pusty, niekształtny, doskonały, jaskrawy, smutny, jasny, pastelowy, estetyczny, czarujący, delikatny, kwiecisty, malowniczy, tęczowy, barwny, efektowny, atrakcyjny, jak z bajki, wielobarwny, wielokolorowy, żywy, przyciągający oko.
  • Zastosuj zwroty: z przodu, w centrum obrazu, po lewej stronie, po prawej stronie, u góry, na dole, malarz przedstawił, umieścił, pokazał, 

Pamiętaj o wyodrębnieniu części opisu: 

  • wstępie: kto jest autorem obrazu, jakim sposobem go wykonał?
  • rozwinięciu: co przedstawia, co znajduje się w jego punkcie centralnym, po bokach, na pierwszym planie, z tyłu, jakich barw użył malujący, jak wykonał tło?
  • zakończeniu: dlaczego Ci się podoba, co czujesz?

W przyszłym tygodniu swój opis napiszesz obok obrazu we wspólnej internetowej książeczce.

Dla chętnych:
Rozwiąż krzyżówkę:


Jak wygląda filharmonia?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dot Day 2019

Sieci Intermetu